Na zijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in
Rotterdam heeft Wouter Tiems rond de wereld gereisd. Hij maakt kennis met vele
culturen en bouwt daar vooral mensenkennis, flexibiliteit, incasseringsvermogen
en improvisatietalent mee op.
Vervolgens vindt hij zijn eerste baan bij ABN AMRO om ervaring op te doen in de
financiële sector. Hij vervult er verschillende functies en doet daarbij de
nodige internationale ervaring op.
In 1984 loopt hij in New York zijn eerste marathon. Er zouden nog zo’n 35 internationale marathons volgen.
Bij Hewlett-Packard heeft hij in 1984 de lease afdeling opgezet. Na enkele jaren in de commercie stapt hij over naar de support organisatie. Voor Hewlett-Packard heeft hij vervolgens het Europees Customer Support Center opgezet. Dit is één van de eerste multi-lingual contact centers in Nederland waar met behulp van elf talen zestien landen worden bediend.
Na drie succesvolle jaren wordt hij in 1995 gevraagd voor de functie van directeur customer services voor het in Maastricht op te richten telecom bedrijf Libertel. In de exploderende markt van mobiele telecom wordt dit bedrijf succesvol uitgebouwd. In 1999 gaat het bedrijf naar de beurs en vindt ook de migratie naar Vodafone plaats. In 2001 is hij bij de toenmalige telecom provider Dutchtone in dienst getreden om daar de cultuuromslag te helpen maken naar de Orange organisatie. In de organisatie leveren ingezette kwaliteitsverbeteringen bij een groot aantal processen winsten van 25 % of meer op. Tegelijkertijd daalt het medewerkersbestand met 25 %. De operatie was daarbij tevens zo succesvol, dat ook de Consumentenbond Orange bestempelde als de mobiele telecomprovider met de beste Klantenservice van de industrie.
Het marathonlopen wordt langzamerhand vervangen door het bergbeklimmen. Elk jaar moet een grote piek worden bedwongen. Daarnaast speelt fietsen een rol. Het doel hierbij is ieder jaar met een groepje een bergetappe van de Tour de France na te rijden.
Sinds 2003 werkt Wouter als zelfstandig adviseur en interim manager bij organisaties die grootschalige reorganisaties willen doorvoeren. Ook is hij actief bij bedrijven die vanaf start-up zeer snel willen doorgroeien. Belangrijke velden van aandacht hierbij zijn het realiseren van snelle resultaten en het enthousiasmeren van de medewerkers voor hun bedrijf en voor de klanten waarvoor ze werken.
In 2012 is Wouter extra actief voor de Kankerbestrijding en heeft in dat kader belangrijke fundraising projecten opgezet. Als deelnemer van de Alpe d’HuZes fietst hij zes keer op één dag de beruchte berg op en doet dat later ook drie keer met Mont Ventoux.
Wouter is getrouwd en heeft twee studerende dochters.
Klik hier voor een uitgebreid curriculum vitae of ga naar LinkedIn
Opmerkingen van professionals met wie Wouter heeft samengewerkt:
– Met Wouter valt afspraken mee te maken
– Hij is pas tevreden als de klant tevreden is
– Wouter is uiterst resultaat- en doelgericht
– Geïnspireerde en ultieme gedrevenheid
– Wouter heeft een participerende en enthousiasmerende leiderschapsstijl
– Weet als geen ander de klantbeleving in alle facetten te verbeteren